ÇALIŞMALAR
KAOS, ŞİDDET VE MEKAN
kağıt üzerine yağlıboya, 25x32cm, 2010
kağıt üzerine yağlıboya, 25x32cm, 2010
kağıt üzerine yağlıboya, 25x32cm, 2010
kağıt üzerine yağlıboya, 25x32cm, 2010
kağıt üzerine yağlıboya, 25x32cm, 2010
kağıt üzerine yağlıboya, 25x32cm, 2010
kağıt üzerine yağlıboya, 25x32cm, 2010
kağıt üzerine yağlıboya, 32x25cm, 2012
kağıt üzerine yağlıboya, 25x32cm, 2012
kağıt üzerine yağlıboya, 25x32cm, 2012
kağıt üzerine yağlıboya, 25x32cm, 2012
kağıt üzerine yağlıboya, 25x32cm, 2012
kağıt üzerine yağlıboya, 25x32cm, 2010
kağıt üzerine yağlıboya, 25x32cm, 2010
kağıt üzerine yağlıboya, 25x32cm, 2010
kağıt üzerine yağlıboya, 25x32cm, 2010
kağıt üzerine yağlıboya, 18x24cm, 2010
kağıt üzerine yağlıboya, 25x32cm, 2010
kağıt üzerine yağlıboya, 25x32cm, 2010
kağıt üzerine yağlıboya, 25x32cm, 2010
kağıt üzerine yağlıboya, 25x32cm, 2010
kağıt üzerine yağlıboya, 25x32cm, 2010
Gülderen Depas’ın resimleri, ele aldığı konuları yüceltmeksizin yangınları, yıkım ve patlamaları betimliyor. Otobüsler yanıyor, enkaz parçaları yerden havalanıyor, duman bulutları gökyüzünü dolduruyor. Depas’ın resimleri, bir savaş ya da terörist saldırı gibi tek bir büyük olaya verdiği bir dizi tepki olarak düşünülebilir olsalar da, hergün dünyanın pek çok farklı yerinde yaşanan, birbiriyle hiçbir ilgilisi olmayan, dağınık ama birbirine benzer oranda şiddet içeren olaylar olarak da görülebilirler. Her iki durumda da, resimlerde aynı konuların tekrar tekrar işlenişi, insanlığın doğasındaki bitip tükenmeyen şiddeti ve bu tür vahşet olaylarının geride bıraktığı travma ve yıkımı anlatıyor gibi.
kağıt üzerine yağlıboya, 25x32cm, 2013
kağıt üzerine yağlıboya, 25x32cm, 2010
tuval üzerine yağlıboya,38x49cm 2011
tuval üzerine yağlıboya,38x49cm, 2012
kağıt üzerine yağlıboya, 25x32cm, 2013
tuval üzerine yağlıboya,38x49cm, 2011
tuval üzerine yağlıboya,38x49cm, 2011
tuval üzerine yağlıboya,38x49cm, 2012
kağıt üzerine yağlıboya, 18x24cm, 2011
tuval üzerine yağlıboya, 38x49cm, 2011
tuval üzerine yağlıboya, 38x49cm, 2011
tuval üzerine yağlıboya,49x38cm, 2012
kağıt üzerine yağlıboya, 25x32cm, 2013
tuval üzerine yağlıboya,38x49cm, 2011
tuval üzerine yağlıboya,38x49cm, 2011
tuval üzerine yağlıboya,40x80cm, 2013
"Ateş olmayan yerden duman çıkmaz" deseler de, Depas’ın resimleri hepsi aynı anda görülmedikleri zaman, duman, özellikle de dumanın fırça vuruşlarıyla ortaya çıkan resimsi hareketleri nedeniyle, farklı bir şekilde okunabilir: Alevlerin ölüşü, ya da daha da uca gidecek olursak, gökyüzündeki puslu izlerden ibaret olarak... Ancak tüm resimlerle karşılaştıktan sonra, resimlerin temsil ediyor gibi göründüğü vahşet olaylar dizisi izleyicinin belleğinde yer etmeye başlıyor. Peki bu, insanın doğasına dair ne söylüyor? Her durumun yalnızca en kötü yanını görmeye mi hevesliyiz? Savaşa medyada ayrılan yer bu kadar mı hayatımızın içinde ki her yangın görüntüsü bize hemen savaşı hatırlatıyor? Depas, sahneleri farklı tuvallere bölerek ve serbest bir şekilde tasvir etme aracı olarak resmetmeyi seçerek bu gibi soruları ortaya atıyor ve bizi sunduğu içeriği yeniden düşünmeye teşvik ediyor.
pleksiglas üzerine yağlıboya, 20x29,5cm, 2012
tuval üzerine yağlıboya, 20x20cm, 2012
tuval üzerine yağlıboya, 20x20cm, 2012
tuval üzerine yağlıboya, 20x20cm, 2012
pleksiglas üzerine yağlıboya, 20x29,5cm, 2012
tuval üzerine yağlıboya, 20x20cm, 2012
tuval üzerine yağlıboya, 20x20cm, 2012
tuval üzerine yağlıboya, 20x20cm, 2012
pleksiglas üzerine yağlıboya, 20x29,5cm, 2012
tuval üzerine yağlıboya, 20x20cm, 2012
tuval üzerine yağlıboya, 20x20cm, 2012
alüminyum üzerine yağlıboya, 100x100cm, 2011
pleksiglas üzerine yağlıboya, 20x29,5cm, 2012
tuval üzerine yağlıboya, 20x20cm, 2012
tuval üzerine yağlıboya, 20x20cm, 2012
Seriye verdiği 'Kaos, Şiddet ve Mekan' başlığı da resimlerin ucunu açık bırakıyor. Şiddet var ama farklı farklı kompozisyonlar içine sokulmuş; kaos var ama bu, depremler, yanardağlar, evrenin karmaşıklığı gibi, doğanın kaosu da olabilir; ve son olarak mekan da var, birçoğumuzun medyanın etkisi altında kalarak içgüdüsellikle hemen savaş görüntüleri görecek kadar savaş saplantısıyla canlandırdığı imgelerden çok daha pozitif olan ve sanatçının geniş fırça darbeleriyle beliren alternatif imgeler düşünebileceğimiz bir mekan.
November Paynter